خبر های شگفت انگیز
یک دختر ۱۸ ساله انگلیسی با سه قلب زندگی میکند که یکی از آنها قلب خودش و دوتای دیگر پیوندی هستند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، لین نیکولسان یک معجزه پزشکی است و زنده بودنش شانس بزرگی است.این دختر سه ماه قبل دومین قلب پیوندی خود را دریافت کرد. لین تا سن ۱۲ سالگی یک کودک کاملا سالم و طبیعی بود اما در اثر آلوده شدن سراسر بدنش به یک ویروس ناشناس در سال ۲۰۰۲ بافت ماهیچه قلب وی آسیب دید. پس از آن به بیماری حاد ماهیچه قلب مبتلا شد.
قلب این دختر به قدری با این ویروس آسیب دیده بود که پزشکان میگفتند، وضعیت قلب او مثل فردی است که سه بار دچار حمله قلبی شده باشد.
اولین قلب پیوندی این دختر از زن جوانی گرفته شد که در اثر آسیب مغزی درگذشت و این پیوند به نظر تمام متخصصان موفقیتآمیز بود. اما ۱۴ ماه بعد بدن لین قلب پیوندی را پس زد و این واکنش بدن به قدری شدید بود که حتی قویترین داروها هم تاثیری نداشت.
پس از آن در یک فرصت استثنایی تصمیم گرفته شد قلب دیگری به بدن لین پیوند زده شود. این در حالی است که پیدا کردن عضو پیوندی بسیار با کمبود مواجه است.
پزشکان در سال جاری که لین در هجدهمین سال تولدش دوباره دچار مشکل قلبی شد به والدین او هشدار دادند که چارهای جز پیوند دیگر نیست. در غیر این صورت دختر آنها تنها ۳۰ روز دیگر زنده خواهد ماند.
لین بسیار خوش شانس بود که پس از سه روز مبارزه برای زنده ماندن بالاخره قلب مورد نظر از مرد ۳۵ سالهای که در اثر تصادف در لندن جان سپرده بود، پیدا شد.
با انجام جراحی، حال این دختر نوجوان که هم اکنون در بدن خود سه قلب دارد رو به بهبودی است.
ژن های تنظیم ضربان قلب شناسایی شدند
محققان اعلام کردند بیش از ۱۲ ژن را شناسایی کرده اند که ضربان قلب را تنظیم می کنند. این یافته می تواند محققان را به سوی تولید داروهای قلبی هوشمند هدایت کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، سه گروه مجزا از پژوهشگران این ژنها را پس از مقایسه رمزهای دی ان آ دهها هزار نفر از افراد دارای تبار اروپایی و هندی شناسایی کردند.
این ژنها، تکانه های الکتریکی را کنترل می کنند که ماهیچه های را به حرکت در می آورند. این سیگنال ها را پروتئین های خاصی در سلول های ماهیچه ای موسوم به کانال های یونی انتقال می دهند.
افرادی که واریان های متفاوتی از این ژنها را دارند بسته به نوع واریان ها در معرض افزایش یا کاهش خطر تپش و یا دیگر مشکلات ضربان قلب قرار دارند.
این تحقیقات به دسته پژوهشگران موسسه رمز گشایی رکیاویک ایسلند ، کالج سلطنتی لندن و موسسه هلموتز زنتروم مونشن آلمان انجام شده است.
سالانه تقریبا هفت میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند که عامل نیمی از این بیماری ها اختلال در ضربان قلب است مانند بیماری فیبریلاسیون بطنی.
نتایج این تحقیقات در نشریه ژنتیک نیچر منتشر شده است.
انسان ۸ درصد ژنتیک خود را از یک ویروس به ارث برده است!
پژوهشگران با کشف یک شگفتی تکاملی دریافتهاند که هشت درصد از مواد ژنتیکی و وراثتی انسانی از یک ویروس نشات میگیرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان در ژاپن و آمریکا در یک پژوهش جدید دریافتهاند که حدود هشت درصد ژنتیک انسان از اجداد بشری او نیست.
این تحقیق نشان داد که ژنومهای انسانی و سایر پستانداران حاوی مولکول «دی ان آی» حاصل از جاسازی بورناویروسها است.
بورناویروسها، ویروسهای رشته وراثتی «آر ان آ» هستند که تکیر و نسخه برداری آنها در درون هسته سلول صورت میگیرد.
محققان دانشگاههای تگزاس آمریکا و اوزاکای ژاپن که مشترکا این تحقیق را انجام دادهاند، میگوید: این «دی ان آی» انتقالی میتواند عامل جهشهای ژنتیکی و اختلالات روانپریشی مانند شیزوفرنی و اختلالات حلقی باشد.
نام بورناویروسها از شهر بورنا در آلمان گرفته شده که در سال ۱۸۸۵ این ویروس در آنجا اپیدمی شده بود.
این ویروس در آن سال شماری از پرندگان و پستانداران از جمله انسانها را آلوده کرد.
این ویروس منحصر به فرد است، چون فقط نورونها (سلولهای عصبی) را آلوده کرده و عفونت را در مغز مستقر میکند.
مصرف گردو به سلامت رگها کمک می کند
|
آخرین تحقیقات نشان می دهد مصرف چند عدد گردو پس از هر وعده غذایی موجب می شود که چربی موجود در غذا بر رگها تاثیر منفی نداشته باشد. | |
|
به گزارش فاکس نیوز، دانشمندان دریافته اند که حتی مصرف روغن زیتون نیز که برای قلب و رگهای خونی مفید است چنین تاثیر فوق العاده ای ندارد. محققان 24 نفر غیر سیگاری را که از وزن و فشار خون معمولی نیز برخوردار بودند مورد بررسی قرار دادند. نیمی از آنها کلسترول طبیعی داشتند و نیمی دیگر نیز دارای کلسترول بالا بودند. به برخی از داوطلبان دو وعده غذای پرچرب داده شد و یک هفته در میان همین برنامه را ادامه دادند. به گروه دوم نیز غذاهای مشابه شامل ساندویچ مرغ با سس و پنیز پیتزا و یک کاسه ماست پرچرب داده شد اما به گروه اول پس از یکی از این وعده های غذایی 5 قاشق روغن زیتون و به گروه دوم 8 عدد گردو داده شد. آزمایشها نشان داد که هم روغن زیتون و هم گردو به کاهش تجمع اکسیدانها پس از صرف یک وعده غذای پرچرب کمک می کند و مانع از سختی رگها می شود. اما مشخص شد که افزودن گردو به غذا صرف نظر از میزان کلسترول کمک می کند تا رگها حالت الاستیکی و انعطاف پذیری خود را نیز حفظ کنند. این وضعیت موجب انبساط رگها شده و جریان خون به راحتی از درون رگها گذر کرده و از تجمع چربی جلوگیری می کند و در ضمن مانع افزایش فشار خون می گردد. |


